UNA ÒPERA ÍNTEGRA EN DIRECTE A S'AGRÍCOLA

Diumenge a la nit es varen poder comptar noranta persones a la sala de s'Agrícola que seguiren amb gran atenció el desenvolupament de l'òpera en un acte Rita, de Gaetano Donizetti (1797-1848). Va ser una memorable actuació que passarà a la història per ser la primera vegada que es representa íntegrament una òpera i no una selecció de passatges famosos. És una òpera que es va trobar entre els papers de Donizetti quan aquest va morir i que es va representar per primera vegada a París, el 1861. 
L'òpera té un únic acte i està ambientada en un hostal. Veim un matrimoni format per na Rita, una dona que no es queixa de com li van les coses, perquè té aquest hostalet que ha muntat després d'un gran incendi que va destruir ca seva i tot el poble i viu bé amb el seu marit Beppe.
Però no passa gaire temps i ja veim que en Beppe és un pobre al·lot tímid, que quan fa una cosa malament rep garrotades de na Rita, que es comporta com una tirana.
Al cap de poc arriba un viatger a l'hostal i quan en Beppe li mira la documentació, resulta que és el primer marit de na Rita, presumptament mort en un naufragi. Però és que en realitat no es va morir, sinó que va viatjar fins al Canadà i ara, com que havia sabut noves del gran incendi, havia tornat per cercar el certificat de defunció de na Rita , perquè es volia tornar a casar amb una canadenca.
Quan na Rita es troba amb el seu primer marit cara a cara, es queda estupefacta i també ell té un primer impuls de tornar a partir. Però en Beppe veu una oportunitat per tornar a ser lliure d'aquesta dona que li pega i els avisa que en Gasparo és l'espòs legítim. En Beppe proposa que s'ho juguin amb una partida de cartes. Tots dos fan trampes i no arriben enlloc. Llavors fan el joc de quedar-se amb la canyeta més curta. En Gasparo perd. Li toca tornar a ocupar el lloc de marit de na Rita.
En Beppe ja fa plans de la seva llibertat. Però na Rita no va de res de tornar amb en Gasparo, perquè era ell qui la massolava. Li diu que no existeix l'acta de defunció i que ella té una còpia de l'acta de noces. En Gasparo vol destruir aquest document i, per guanyar-se la confiança de na Rita, fingeix que té un braç inútil d'ençà del naufragi i que és manc. Ella pensa que així no li podrà pegar i li entrega l'acta matrimonial, però just llavors, quan ja la té, en Gasparo ja torna a estar curat del braç i amenaça en Beppe, qui no té més remei que tornar amb la seva esposa, però li fa prometre que no li pegarà mai més.
Va contribuir a l'èxit la incorporació de subtítols, de tal manera que els cantants cantaven en italià però es podia seguir l'argument a la perfecció perquè hi havia la traducció simultània al català. S'Agrícola vol agrair al professor Josep Miquel Ribot, del Conservatori Superior de Música i Dansa de les Illes Balears, la seva col·laboració, tant pel que fa a la direcció vocal i musical, com per les diapositives.
Va ser una gran feina tant per part del pianista, el nostre Andreu Riera, que amb el piano tenia la tasca de suplir tota una orquestra, com per part dels cantants, d'alt nivell professional: la soprano Irene Gili, el tenor Álvaro Chaves i el baríton Joan Miquel Muñoz.
L'hora de representació de l'obra es va esfumar com si haguessin estat tan sols deu minuts, el públic es va quedar amb ganes de més. Tornau aviat!