L'investigador i intèpret musical Joan Círia i
Maimó oferí una excel·lent conferència en el marc de l'Associació Cultural
s'Agrícola. Círia, que va començar els seus estudis musicals a Felanitx i els
va acabar graduant-se en el Conservatori Superior de les Illes, és un
apassionat de la investigació musical. D'ell destaquen, sobretot, els treballs
sobre músics locals no massa documentats, així com la seva recerca sobre la
presència de dones compositores i intèrprets en el panorama de les Illes.
Així, Joan Círia destaca en primer lloc el paper de
les monges en els diferents convents, que tingueren cura de les còpies
musicals, algunes compongueren i moltes tocaren l'orgue, com és el cas de
Catalina Aina Fiol. Ha documentat, per altra banda, les accions culturals i
l'empremta de dones que nodriren el paisatge musical mallorquí: Juana de
Escalana, Antoinette Mosca, Helene Chaussat, Frasquita Pavía, Felícia Lacombe,
Antònia Llorens i Barceló i Rosa Mauri. De les ja més conegudes destaquen
Matilde Escalas però sobretot Rosa Mestre, sobre la qual Círia ha fet un
treball de recerca que ha permès documentar l'obra i la vida d'aquesta
compositora palmensana. Senyora de son Ametller, va decidir sortir de la vida
pública per motius familiars. Bàrbara Duran, que presentà la conferència,
mostrà les partitures que va trobar al seu arxiu personal, un regal del seu
cosí poeta Joan Adrover, i que han romàs a ca seva més de deu anys sense
identificar. Fou el treball de Círia el que permetè ubicar aquesta partitures
manuscrites. Ella subratllà la importància d'aquests treballs, que des del fet
musical local permeten dibuixar baules molt més extenses de la història de la
música.