UN CONCERTMEMORABLE


Divendres passat dia 27 tinguérem l'oportunitat de conèixer peces d'autors mallorquins de la mà del pianista felanitxer Joan Ciria acompanyat pel tenor artanenc Antoni Lliteres. I deim conèixer ja que la resta de repertori era més conegut. 


Aquí teniu el programa que interpretaren:
* * * * * * *................. I PART ....................* * * * * * *

- GLOSA MALLORQUINA -
Mús. Xavier Turull Creixell (Barcelona 1922-2000). Llet. Rosa Leveroni Valls (Barcelona 1910-1985)

- FESTEIG -
Mús. Eduard Toldrà Soler (Vilanova i la Geltrú 1895-Barcelona 1962). Llet. Joan Margall Gorina (Barcelona 1860-1911)


- AI MARGUERIDA -
Mús. Enric Morera Viurà (Barcelona 1865-1942). Llet. Josep M. Sagarra Castellarnau (Barcelona 1894-1961)


* * * * * * * * * *.........................................................................................* * * * * * * * * *
* * ................... INTERLUDI ........ de ........ PIANO ..................* *
- HAVANERA -
Rafel Vich Bennàssar (Felanitx 1893-Ciutat de Mallorca 1945)
* * * * * * * * * *
- MIRAMAR. VALS BOSTON -
Andreu Torrens Busquets (Sta. Maria del Camí 1845-Ciutat de Mallorca 1927)
* * * * * * * * * *.........................................................................................................................* * * * * * * * * *


- LO QUE DIU UNA CANÇÓ -
Mús. Pere Josep Canyelles Jaume (Calvià 1845-Ciutat de Mallorca 1922)
Llet. Miquel Costa Llobera (Pollença 1854-Ciutat de Mallorca 1922)

- BESADES -
Mús. Honorat Noguera Aulí (Felanitx 1822-Ciutat de Mallorca 1890)
Llet. Mateu Obrador Bennàssar (Felanitx 1852-Ciutat de Mallorca 1909)
 
- PÀTRIA -
Mús. i Llet. Maria Sabater Gerlí (Milà 1871-Ciutat de Mallorca 1942)

* * * * * * ................... II PART ....................* * * * * * *

- A VUCCHELLA -
Mús. Francesco Paolo Tosti (Roma 1846-1917)
Llet. Gabriele d´Annunzio (Itàlia 1863-1938)

- UNA FURTIVA LAGRIMA -
Romança de l´òpera “L´Elisir d´Amore”. Música: Gaetano Donizetti (Bérgamo 1797-1848) Lletra: Augustín Eugène Scribe (Paris 1791-1861)


- FUNICULÍ FUNICULÁ -
Mús. Luigi Denza (Itàlia 1846 – Londres 1922)
Llet. Giuseppe Turco (Nàpols 1846 -1907)


* * * * * * * * * *.........................................................................................* * * * * * * * * *
* *.................... INTERLUDI ........ de ........ PIANO ....................* *
- HOJA DE ÁLBUM -
Ruperto Chapí Lorente (Alacant 1851-Madrid 1900)
* * * * * * * * * *
- INVIERNO PORTEÑO. TANGO -
Astor Piazzolla (Bons Aires, Argentina 1921 - 1992)
* * * * * * * * *.........................................................................................................................* * * * * * * * *


- NO PUEDE SER -
De la sarsuela “La tabernera del puerto”. Mús. Pablo Sorózabal Mariezcurrena (S.Sebastián 1847 -Madrid 1988).Llet. Federico Romero (Oviedo 1886-Madrid 1976)


- EL SABOYANO -
De la sarsuela “Luisa Fernanda”. Mús. Federico Moreno i Torroba (Madrid 1891-1932). Llet. Federico Romero i Sarachaga (Oviedo 1886-Madrid 1976)


- GRANADA -
Mús. i Llet. Agustín Lara Aguirre del Pino (Mèxic 1897-1970)


Com no podia ser d'altra manera, varen fer un bis: "No me sap greu" del manacorí Guillem d'Efak, recordat en aquests moments per l'exposició col·lectiva "El regne enmig del marc" de sa Torre de Ses Puntes i altres conferències sobre el poeta.



 Pel que fa a les obres més desconegudes (que no vol dir les més llunyanes geogràficament), Joan Ciria ens en féu una introducció, que ha tingut l'amabilitat de deixar-nos i vet-la aquí:
HABANERA”
-Piano-

Rafel Vich i Bennàssar (Felanitx 1893 - Ciutat de Mallorca 1945). Fill del pianista o organista parroquial de Felanitx, de ben jove començà a tenir contactes amb la música i ha participar dins concerts al costat del seu pare, concerts, pels que va escriure, quan tenia 12 anys aquesta innocent havanera per a piano. Rafel Vich, arribà seria Canonge i organista de les seus de Còrdova i de Palma, fou el primer professor d´harmonia que tendria el “Conservatorio Balear” de Ciutat i juntament amb el compositor mallorquí Joan Maria Thomàs, divulgà el repertori profà per a orgue dins concerts per a aquest instrument, allunyats de la praxis litúrgica. La curiositat, és que Vich fou un compositor molt fructífer, trobam documentades més d´un centenar d´obres de la seva autoria, deixant música profana i religiosa, però, just dedicà tres obres al piano, i les tres, en dies de la seva infantesa, bastint els títols, “Mallorca Schottis”, “Tempo di Vals” i “Habanera”. Suposadament, parts d´un projectat, o avui fragmentat, àlbum de música de saló per a piano del jove Rafel Vich per a ús propi.


MIRAMAR. Vals Boston”
- Piano -

El Vals Boston, és una variant del vals anglès, això és un vals de caràcter més lent i manco apropiat per a la dansa, que es féu molt popular dins el Boston de les darreres dècades del segle XIX. N´Andreu Torrents i Busquets (Sta. Maria del Camí 1845 – Ciutat de Mallorca 1927), s´havia format com a organista i seguia amb la carrera eclesiàstica, i quan el 1868, es convocaren oposicions per a ocupar el benefici de l´orgue de la Seu, vacant per la mort de Miquel Tortell, Andreu Torrents, quedà el primer en els exàmens d´ingrés, però, degut a unes desavinences entre els membres del tribunal, no li fou donada a Torrents la plaça que per mèrits li pertocava, defraudat, baratà el seminari per la vida laica i s´abocà de ple dins la música per a piano, esdevenint un músic del primer romanticisme mallorquí i durant dècades, el pianista acompanyant i professor de moda, deixant un ample catàleg d´obres per a piano, tenyides pels aires de la música salonnier”.


BESADES”
- Veu i Piano -

Honorat Noguera i Aulí (Felanitx 1922 – Ciutat de Mallorca 1890), és també, malgrat alguns estudis no ho contemplin, el compositor oficial de la coneguda cançó de bres, titulada “Vou-veri-vou”, aquella que comença dient: “S´horabaixa post el sol, plorinyava l´infantó” [...]. Tant el lied summament desconegut “Besades” com el popular i difós “Vou-veri-vou”, són obres bastides damunt paraules del literat Mateu Obrador i Bennàssar (Felanitx 1852 – Ciutat de Mallorca 1909) i amb música de mestre Noguera, professor i pare d´Antoni Noguera i Balaguer (Ciutat de Mallorca 1860 - 1904) un pianista, compositor i musicòleg, que dins del segle XIX, fou un dels fundadors de la Capella de Manacor.




PÀTRIA”
- Veu i Piano -

Maria Sabater i Gerlí (Milà 1871 – Ciutat de Mallorca 1942), era filla de Jaume Sabater, artísticament conegut com “Sabaterini”, un tenor ciutadà que feia carrera per Itàlia, i a Milà hi nasqué la futura compositora. Quedant orfe de mare sent quasi bé recent nada, pare i filla, arribaren a Mallorca, per restar als cuidats de la família, quedant Maria Sabater, interna al punter col·legi de Rosa Cursach de Ciutat, degut a que el seu pare havia de seguir sortint de “tournée” per Itàlia. Al col·legi, hi estudià música amb Bartomeu Torres i Antoni Noguera, arribant a esdevenir una notable pianista i sent una jovençana de 15 anys, va escriure “Pàtria”, diuen alguns, que dedicada al seu pare, aleshores resident a Itàlia. Casada amb el pintor Francesc Rosselló i Miralles (un dels pintors del modernisme mallorquí) aparcà la seva carrera musical per tal de tenir cura d´afers familiars, malgrat el fet, sovint organitzava reunions a la seva llar de Ciutat, amb rellevants participants com els músics Miquel Capllonch, Josep Balaguer, Francesc Mateu “Uetam” o Josep Massot, a més de lletraferits com Maria Antònia Salvà de la Llapassa, Miquel Costa i Llobera o Antoni Maria Alcover, entre d´altres personalitats que participaven de tertúlies on es debatien temes lligats amb l´art, es donaven audicions musicals i es gaudien de recitades de poesies, acabant les vetllades, amb na Maria Sabater al piano, acompanyant als seus convidats entonant “Pàtria”. La peça, agafada per alguns com un himne a Mallorca, arribà a gaudir d´una gran popularitat dins la Mallorca coetània a la compositora, sent publicada dins l´obra “Álbum Musical de Compositores Mallorquines” editat a Madrid el 1893. La popularitat de “Pàtria” s´arribà a extingí per varis motius, sortint per darrera volta a l´escena, dins els anys noranta del segle XX, quan sense èxit, alguns intentaren que fos destriada com a himne oficial de Mallorca.


HOJA DE ÁLBUM”
- Piano -

Ruperto Chapí (Alacant 1851 – Madrid 1909), és un dels compositors de sarsueles de més solera dins terreny espanyol. Autor de populars títols pertanyents al “género chico” com “La Revoltosa”, “Las hijas del Zebedeo” , “El Rey que rabió” o “El tambor de granaderos” , en dies de maduresa del compositor i descansant de la tasca d´escriure música per a l´escena, deixà quatre peces originals per a piano, titulades “Leyenda dorada”, “Zarabanda”, “Marcha de los trovadores” i “Hoja de álbum”. La darrera, amb aires de música de saló decimonònic, és un apunt íntim, de caire romàntic i que l´autor hi anotà amb “con abandono”.