Un concert de luxe, el duet format per la violoncel·lista Zuzanna Sosnowska

 

Un concert de luxe, va esser el que   diumenge dia 31, el duet format per la violoncel·lista Zuzanna Sosnowska (Polonia, 1993) i el Pianista Magí Garcies  (Palma, 1994), ens va oferir a s’Agrícola i que va esser presentat pel concertista de piano Andreu Riera, que a més es l’assessor musical (de música clàssica) de s’Agrícola.

Si el currículum dels dos artistes  per separat es impressionant, (i que podeu consultar a les milers de cites que trobareu a les reds socials) com a duet relativament novell, Sosnova-Garcías es una formació que forma ja part del panorama musical clàssic nacional i internacional.

Primer interpretaren algunes de les variacions que Beethoven (1770-1827) va fer per a piano i cello de un tema de La Flauta màgica de Mozart (1756-1791). Beethoven,  deixà constància de l’admiració que sentia per a Mozart en les dues  col·leccions de variacions de a violoncel i piano sobre temes de la flauta màgica, i que pretenien el destacar el compositor com a pianista.

La Sonata del jueu polonès Szymon Lacks (1901-1983) que ens expressa el bullici del Paris de l’any 1926 i que equipara les dificultats tècniques dels dos instruments, aprofitant tota la sonoritat de violoncel, sempre resguardat pel piano, sobre tot al tercer moviment, els dos instruments pareix que toquen amb total independència un de l’altre, amb un frenesí total que dura fina a la darrera nota.

Les tres obres curtes de la compositora i directora  francesa Nadia Boulanger  (1887-1979) que varen esser escrites originalment per Orgue, i que a l’any 1914 la mateixa Nadia Boulanger les va transcriure se poden qualificar de postimpressionista, una apertura de sò melòdic molt extremat, delicat i misteriós, seguit de i aire viu i ràpid però controlat per acabar amb un tema quasi frenètic que mostra el domini total dels músics sobre l’instrument.

Per acabar, la Paràfrasi sobre un tema del Barber de Sevilla de Rossini ((1792 – 1868) que va escriure Mario Castelnuovo-Tedesco (1895-1968), va esser tal vegada l’obra no més coneguda però si la mes popular, ja que la presència inequívoca de la melodia de l’opera italiana magistralment interpretada va donar lloc a que el públic en haver acabat i desprès de una seria de grans ovacions obliguessin als músics a fer un bis musical.

En definitiva, un concert sorpresa, que ens mostra que les variacions, paràfrasis, o transcripcions de grans obres també ens poden deixar altres grans noves composicions, i si son executades amb l’afinació i pulcritud en que ho feren en duet Sosnowska-Garcies transporten al públic a la millor de sala d’audicions, ( i d’emocions) del mon.